برنامه ریزی:

هیچ دلیلی برای جنگ وجود نداره اگر ندونید که چطور بجنگید. یک برنامه ی مشخص برای حمله انتخاب کنید و به همه اطلاع بدید. (مثلا اینکه همه باید به هدف پیشنهادی حمله کنن یا حرف های بالاتر از خودشون رو بزنن یا اول به ضعیف ها حمله کنن.) نقشه ی رایج حمله اینه که ابتدا کلن خودتون و کلن حریف رو بر اساس نقشه ی جنگ به دو نیمه تقسیم کنید. اجازه بدید ابتدا نیمه ی دوم کلن شما یه نیمه ی دوم کلن حریف حمله کنن و تا جایی که توان دارن ستاره کسب کنن. بعدش نیمه ی اول کلن هدف های باقیمونده و بی ستاره ی نیمه ی دوم رو بزنن چون ساده تره و ستاره گرفتن آسونتر. در آخر هم بقیه ی حمله هارو به نیمه ی اول حریف انجام بدن. دلیل این کار رو هم با مثال توضیح میدم. فرض کنید کلنی داریم با دو عضو که تون هال هاشون لول ۴ و ۱۰ هست. اگر عضو لول ۱۰ هر دو حمله ی خودشو استفاده کنه و از هر حمله دو ستاره بگیره مجموعا چهار ستاره برای کلن به دست میاد. حالا اگر عضو لول ۴ از یک حمله سه ستاره و از بعدی هیچ ستاره ای نگیره، میبینیم که در این صورت ستاره از دست رفته، چون عضو لول ۱۰ میتونست حمله ی دومش رو به حریف عضو لول ۴ انجام بده و سه ستاره بگیره (و اتفاقا راحت تر هم میشد) و در مجموع یک ستاره بیشتر کسب میشد. (توجه کنید که عکس این ماجرا صادق نیست یعنی عضو لول۴ نمیتونست در حمله ی دوم به حریف عضو لول ۱۰ حمله بکنه و ستاره بگیره چون قاعدتا ضعیفه.)

به ادامه مطلب مراجعه کنید


 بهتره که قوی ترین حمله ها رو برای ساعت های آخر جنگ نگه دارید. مدیریت دقیق یک جنگ ۱۵ در برابر۱۵ عضو بسیار ساده تر از یک جنگ ۳۰ دربرابر ۳۰ عضو هست و میشه به راحتی هدف هر عضو رو تعیین کرد و برای هر عضو توصیه های جداگانه ای داشت. اما وقتی تعداد اعضا زیاد هست، آسان ترین راه اینه که به هرکس بگید به حریفیکه بازی پیشنهاد میده یا هم شماره ی خودش حمله کنه، اما در سطح های اولیه بهتر هست خود لیدر جنگ رو کنترل کنه.


ایجاد انگیزه:

مهمترین دلیلی که اکثر اعضا در کلن وار شرکت نمیکنن اینه که نگران از دست رفتن منابعی هستند که برای ساخت ارتش صرف میشه. ترس از تلف شدن منابع مانع تلاش اعضا برای کسب ستاره در جنگ میشه. اما اگر خود شما پی در پی در جنگ ها پیروز بشید، بقیه ی اعضا با این باور به میدان جنگ میان که میتونن با درست جنگیدن منابعی رو که برای ساخت ارتش خرج کردن دوباره به وسیله ی غنیمت های جنگ (war loot) به دست بیارن. برای مثال وقتی جایزه ی جنگ ۲۲۰۰۰۰ باشه، همه ی اعضا برای حمله های بهتر ترغیب میشن. یک مثال از یک کلن واقعی میزنم. در این کلن چند بازیکن وجود داشتن که همه روشون برای گرفتن حداقل پنج ستاره حساب میکردن. اون ها راه های موثر و ارزان رو برای گرفتن امتیاز کامل پیدا کرده بودند و تنها انگیزشون هم گرفتن غنیمت های جنگی (war loot) بود! با این انگیزه حتی دیگه کسی مجبور نبود اونا رو برای جنگ تشویق کنه و حتی بقیه هم به پیروی از اونا با تمام قدرت میجنگیدند.


بهره گیری حداکثر از کلن کسل:


کلن کسل تهاجمی در جنگ: این بخش یکی از مهمترین جنبه های جنگ هست که میتونه نتیجه ی جنگو به سرعت تغییر بده. در حالی که باید همه برای فعالیت تشویق بشن، بهتره فقط افراد قدرتمند دونیت کنن. (توجه کنید که داریم در مورد جنگ حرف میزنیم نه حمله های معمول.) دلیلش هم اینه که ما به بهترین سربازا در کلن کسل نیاز داریم، مخصوصا برای افراد ضعیف تر که بیشتر قدرت حمله شون به این موضوع بستگی داره. هیچ وقت اجازه ندید که اعضا بدون داشتن سرباز مناسب در کلن حمله کنند. سعی کنید آرچر و بربرین دونیت نکنید (مگر در موارد خاص یا وقتی که خود شخص درخواست کنه). همیشه چیزی رو دونیت کنید که برای حمله مناسب باشه. اگر سرباز مناسبی پیدا نشد، مینیون و گابلین و ویزارد دونیت کنید تا حداقل برای پاکسازی زمین مناسب باشه.

کلن کسل دفاعی در جنگ: توجه کنید که کلن کسل دفاعی موضوعش فرق میکنه. برای این کسل از نیروهایی با نوع حمله های مختلف استفاده کنید تا برای دشمن غیر قابل پیش بینی باشه. پیشنهاد من اینه که از دراگون، ویزارد و بالون استفاده کنید و بعد هرچی خالی موند رو با آرچر پر کنید. در این حالت دشمن با سه حال حمله مواجه میشه که کاملا غیر منتظره هست و امکان داره باعث کاهش شدید قدرت حمله یا شکست حریف بشه. این موضوع رو هم تکرار میکنم که حتما به اعضا آموزش خالی کردن و نابود کردن سربازای داخل کلن کسل دشمن رو بدید تا برای هر شرایطی آماده باشن.


اهمیت آماده سازی:

تمام جمله های قبل به نحوی به آماده سازی اشاره میکرد. هر عضو باید برای هر حمله کاملا آماده باشه. اجازه ندید بازیکنان فقط با داشتن یک ارتش به ظاهر خوب و قوی حمله کنن. در مورد اینکه هر حمله قراره چگونه انجام بشه، با ورود هر سرباز قراره چه اتفاقی بیفته، یا قراره چه نیروهایی استفاده بشه با تمام بازیکنان در چت صحبت کنید. به اعضا این باور رو بدید که ستاره ی کامل میگیرن و بی دلیل حمله نکنن. مطمئن بشید که بعد از هر حمله از گزینه ی reply استفاده کنید تا نقاط ضعف و قوت هم کلنی و دشمن رو درک کنید. (همیشه قبل از حمله به کسی که قبلا بهش حمله شده اینکارو کنید چون هم میتونید نیرو های داخل کلن کسل حریفو ببینید و هم از محل وجود تله ها باخبر بشید). در آخر هم مطمئن بشید که یک نقشه ی کلی از این که چه کسی باید به کدام حریف حمله کنه داشته باشید تا چند نفر برای حمله به یک نفر برنامه ریزی نکنن. حمله برای دفعه ی دوم به یک حریف برای گرفتن امتیاز کامل اشکالی نداره اما اگر دو عضو بخوان که همزمان به یک نفر حمله کنن، سریعا بینشون قضاوت کنید تا اختلافی پیش نیاد. برای جلوگیری از دعوا و دلخوری قبل از حمله تعیین کنید که چه کسی باید به چه حریفی حمله کنه.


چند نکته ی اضافه:

تون هال لول ۷ دارای بالاترین پتانسیل حمله در بین تمام لول ها در بازیه. سعی کنید تا میتونید اعضایی با این سطح تون هال رو جمع کنید چون مهمترین نقش رو در جنگ ها دارن. دلیلش هم اینه که دو حریف با تون هال لول ۷ و شرایط برابر اگر یکی به دیگری حمله کنه، مدافع شکست میخوره. (البته در شرایط عادی). وقتی یک عضو به تون هال لول ۷ میرسه، تمام آپگرید هایی که براش امکان پذیر میشه جنبه ی تهاجمی داره و فقط تعداد کمی آپگرید دفاعی دریافت میکنه. (در تون هال لول ۸ آپگرید های دفاعی جبران میشه.) به همین علت اعضایی با تون هال لول ۷ ماشین های جنگی محسوب میشن که شانس سه ستاره گرفتنشون از هر لولی بالاتره. بازیکنی با تاون هال لول ۷ که تمام آپگرید هاشو انجام داده باشه، در اکثر مواقع نمیتونه در برابر هر حمله ای خوب دفاع کنه. بنابراین در کلن ها (البته در شرایط برابر) به نیروهایی که برای دفاع از دهکده ی اعضای تون هال لول ۷ دونیت میکنید، بیشتر توجه کنید چون این پتانسیل رو دارن که نتیجه ی کلن وار رو عوض کنن. در اکثر مواقع این اعضا بیشترین ستاره هارو برای کلن کسب میکنن.


یادداشت پایانی:

کلن وار ها مجموعه ی کاملی از تمام تخصص ها در این بازی هستند و نمیشه با آسونی در دو مقاله همه ی جزئیات رو بازگو کرد. به یاد داشته باشید که هرچقدر هم باهوش و تجربه باشید، کلن وار یک کار گروهیه. امیدوارم که همه ی شما لیدر ها و اعضای خوبی برای کلن خودتون باشید. یک عضو خوب بودن ارزشش کمتر از یک لیدر خوب بودن نیست. هدف یک کلن پیشرفت کردن به صورت گروهی و با یک هدف مشخصه. اگر روزی این هدف از یاد بره، وجود کلن بی معنیه. پس هدف رو فراموش نکنید.



منبع: آل کلش و تجربه های شخصی